Kuinka onnistua uudessa parisuhteessa narsistisen suhteen jälkeen?

Hän oli täydellinen, tai niin minä luulin. Hän oli saanut syntyessään jotain sellaista, joka auttoi selviytymään ja pitämään aina jonkun rinnallaan, vaikka kuinka hän toista tuhosi. Niin minä sen määrittelin, jotta lopulta itse toipuisin.

Ajattelin, että tästä olisi parannuttava pian. Olisi jätettävä taakse nopeasti kaikki se, joka minua tuhosi ja pelotti ja joka kuitenkin vieläkin viehätti. En pystynyt luottamaan keneenkään, varsinkaan itseeni. Arviointikykyni täytyi olla täysi nolla ja se tuntui kutsuvan luokseen kaikista arvaamattomimpia yksilöitä.

Voisiko joku kertoa miten tästä pääsisi joskus eteenpäin vai olisiko se edes mahdollista? Saisinko käyttöoppaan, jossa havainnollistettaisiin ymmärrettävästi luottamuksen kaava? Kuinka luottamus rikkoontuu ja kuinka se korjataan?

Kauanko toipumisprosessi kestäisi? Miten jaksaisin sen aikaa hengittää ja olla olemassa luovuttamatta? Kukaan tuskin koskaan kuitenkaan korvaisi häntä ja ilman häntä minä en halunnut elää. Ja minkälainen minä itse edes olin tai olen, mistä senkään voisi lopulta tietää?

Uusi ja niin vaikea alku

Olen saanut useita kysymyksiä uuden parisuhteen luomiseen liittyviin haasteisiin lähisuhdeväkivaltaa ja narsismia sisältäneiden parisuhteiden jälkeen. Uuden suhteen alku on herkkä vaihe, jossa menneet vaikeat tapahtumat voivat vaikuttaa taustalla hyvin vahvasti.

Uusi alku uuden ihmisen kanssa vaatii aina rohkeutta hypätä tuntemattomaan. Askel uuteen on jännittävää ja viehättävää ja vaatii huomattavasti enemmän silloin, jos taustalla on äärimmäisen huonoja suhdekokemuksia ja nöyryyttävää kohtelua.

Haukkuminen ja alistaminen. Halveksunta ja ohittaminen. Kontrollointi ja kiristäminen. Uhkailu ja pelottelu. Pettäminen ja kostaminen, kaikista niistäkin tapahtumista, joihin ei itse edes ollut osallisena. Kaikkien vaikeuksien jälkeen oman elämän ”alusta aloittaminen” vaatii omien ajatusten ja tunteiden, sekä ongelmallisen suhteen läpikäyntiä luotettavan ystävän, läheisen tai ammattilaisen kanssa.

Tapahtumat on saatava purkaa pieniksi paloiksi, jonka jälkeen ne tulee jäsentää ymmärrettävään muotoon. Kaiken kaaoksen jälkeen hallinnan tunne omasta elämästä, sekä itsestä on toipumisen ensimmäisiä tärkeitä askeleita. Mielen sekaiset ajatusmyrskyt vaativat tyyntyäkseen yleensä kokemusten läpikäyntiä, aikaa, etäisyyttä, sekä uusia hyviä positiivisia kokemuksia, jotta luottamus omaan itseen, sekä muihin pääsisi kasvamaan.

Kymmenen keinoa uuden parisuhteen rakentamisen avuksi

Kokosin alle kymmenen tärkeää keinoa, joiden avulla voit onnistua rakentamaan helpommin uutta hyvää ja tasavertaista parisuhdetta narsistisen suhteen jälkeen. Jos huomaat, että jokin keinoista toimii sinulle erityisen hyvin, kohdista huomiosi pääasiassa siihen. Jos jokin keinoista ei tunnu auttavan, jätä se suosiolla pois.

  1. Älä jää yksin vaikeiden ajatusten ja tunteiden kanssa. Puhu kokemuksista rohkeasti sellaisille, jotka tuntuvat ymmärtävän mistä puhut.
  2. Älä turhaan häpeä. Et ole ainoa. On paljon muitakin samaa kokeneita.
  3. Hänen toiminnan ja persoonan analysoimisen sijaan kohdista huomio itseesi. Mitä nyt tarvitset? Mikä sinua auttaisi nyt parhaiten?
  4. Sinun ei tarvitse olla täysin ehjä uuden suhteen alussa. Puhu uudelle kumppanillesi kokemuksistasi, sekä toiveistasi uuteen suhteeseen liittyen.
  5. Rauhoittele ”tuntosarviasi”. Ne reagoivat ja ylianalysoivat vielä ehkä liiankin herkästi kaikkeen, joka uudessa kumppanissasi tai omissa reaktioissasi muistuttavat menneistä.
  6. Anna itsellesi aikaa ja ole armollinen. Kukaan ei toivu hetkessä.
  7. Sinun ei tarvitse yrittää luottaa uuteen kumppaniin heti. Luottamus rakentuu ajan kanssa. Anna jälleen aikaa, emme pysty täysin hallitsemaan ja määräämään luottamuksen rakentumisen tahtia.
  8. Muista oma aika. Älä luovu ystävistäsi, omista menoistasi ja sinulle hyvää tekevistä asioista.
  9. Jos koet, että entinen suhde alkaa toistaa itseään ota asia välittömästi puheeksi kumppanisi kanssa. Kerro mihin et ole tyytyväinen ja mitä toivot. Muista rajasi ja uskalla sanoa se kuuluisa ”ei”.
  10. Vaali tasavertaisuutta. Sinun tulee saada yhtä paljon, kuin annat. Osuutesi suhteen hyvinvointiin on 50%, loput täytyy tulla hänen puolelta ja sitä sinä saat pyytää, sekä vaatia.

Lopuksi toivotan sinulle onnea uuteen suhteeseen! Ei sen kuulukaan olla ihan liian helppoa, koska muistathan, ettei täydellisyyttä ihan oikeasti ole edes olemassa.

Ystävällisesti: Jenni


Lisää tietoa narsismista ja sen vaikutuksista lähisuhteisiin, sekä terapeuttisia keinoja toipumisen avuksi elokuussa 2020 ilmestyvässä esikoiskirjassani ”Hyvästit narsistille, tervetuloa oma elämä”.

Voit tilata kirjan ennakkoon nyt -30% täältä:

https://lkkp.kauppakv.fi/sivu/tuote/hyvastit-narsistille/2715463

Narsismi ja lähisuhdeväkivalta -mikä auttaa selviytymään poikkeusoloissa?

Rakkaus ja välittäminen. Avosylin ne vastaanottivat huolen ja pelon. Toivottivat tervetulleeksi ja tarjosivat lohtuaan. Kuuntelivat ensin ihan hiljaa ja arvostaen. Petasivat pedin, jotta väsyneet voisivat jäädä ja levähtää. Kohtelivat kauniisti, koska vain siten nuo kaksi murheellista pystyivät lopulta jatkamaan matkaansa.

Rakkaus tarvitsee paljon turvallisuudentunnetta pysyäkseen hengissä. Hyvän ja terveen parisuhteen muodostaa väkivallaton, hyväksyvä, sekä kannustava ilmapiiri. Omassa kodissa pitää voida hengittää vapaasti ja olla seesteisin ja rauhallisin mielin. Myös murheita ja negatiivisia ajatuksia, sekä tunteita saa ja pitääkin sanoa ääneen.

Turvasatama vai pelon tyyssija?

Koti, jonka saatamme mieltää automaattisesti turvasatamaksi ja jossa on lupa olla luvan kanssa ihan vain oma itsensä on valitettavasti joillekin hengenvaarallinen paikka. Lähisuhdeväkivalta on maassamme valitettavan yleinen ilmiö. Niin kauan, kun toteutamme vaikenemisen kulttuuria väkivalta saa rauhassa kukoistaa neljän seinän sisällä ja sillä on mahdollisuus pitkittyä, sekä muuttua vakavammaksi.

Fyysinen, henkinen, seksuaalinen ja taloudellinen väkivalta tai sen uhka luo ilmapiirin, jossa pelko saa olla jatkuvasti läsnä. Varpaisillaan olo ja vallitsevan tunnelman kuuleminen, sekä tulkitseminen on kuormittavaa ja syö energiaa kaikesta muusta. Joissakin tapauksissa haasteiden puheeksi ottaminen voi nostattaa raivon ja toimia väkivaltaan provosoivana tekijänä.

Narsismi luo kotiin ja lähisuhteisiin tavallisesti äärimmäisen haastavan ympäristön. Raja normaalin ja epänormaalin kohtelun ja käyttäytymisen välillä sumenee ja omia ajatuksia voi olla haastava kuulla.

Mikä avuksi poikkeustilanteessa?

Tiedän työpaikkojen, lenkkipolkujen, kauppakeskuksien ja erityisesti ystävien, sukulaisten ja isovanhempien läheisyyden olevan narsismia ja lähisuhdeväkivaltaa lähisuhteissa kokevien elämää ja mielenterveyttä pelastavia hengähdys ja pakopaikkoja.

Etäisyys voi olla ainoa keino jäsentää omia ajatuksia ja tunteita, sekä palauttaa luottamusta itseen. Jatkuvan rankkasateen alla voi olla täysin mahdotonta kuulla ja nähdä todellisuutta ja palauttaa ennalleen autenttista itseä, sitä mitä aidoimmillaan on.

Maailmaa koettelevan viruksen tuoma poikkeustilanne on tuonut mukanaan odottamattoman tilanteen. Kodin merkitys erityisesti turvallisuuden suhteen on noussut suureen arvoon.

Miten siis toimia jos koti ei edusta turvallisuutta ja jossa ilmapiiriä hallitsevat negatiivisuus, ennalta arvaamaton epävakaus, sekä impulsiivisuus?

Kokoan tähän muutamia kohtia, jotka perustuvat narsismia tuntevien ammattilaisten antamiin ohjeistuksiin narsismia lähisuhteissa kokeville. Poimin neuvoja ja vinkkejä myös terapiatyöstäni, jonka tuoma kokemus on auttanut ymmärtämään aiempien henkilökohtaisten kokemusteni lisäksi yhä enemmän sitä, kuinka ihmiset narsismia kokevat ja miten he ovat selviytyneet haastavista ja vaikeista lähisuhteista.

Älä provosoi

Nyt ei ole mikään paras aika ottaa esiin ihmissuhteesi epäkohtia ja haasteita. Näin tehdessä tulisi aina olla paikka, jonne voi mennä jos tilanne kotona kärjistyy uhkaavaksi tai pelottavaksi.

Säästä siis ongelmien käsittely tulevaisuuteen, mutta kirjoita ajatuksiasi ylös esimerkiksi päiväkirjaan. Jos päiväkirjan pitäminen ei turvallisuussyistä ole mahdollista paina mieleesi myöhemmin käsiteltävät asiat otsikkotasolla.

Älä provosoidu

Jos tunnet, että sinua tökitään ja haastetaan, pyritään alistamaan, uhkailemaan tai pelottelemaan, suhtaudu rauhallisesti kuvittelemalla olevasi esimerkiksi päiväkodin lempeä työntekijä tai kokenut asiakaspalvelija. Ota kritiikki vastaan kasvot peruslukemilla ja kerro, että olet kiitollinen palautteesta ja lupaat miettiä asiaa.

Uskon myös, että tiedät jo melko hyvin mitä sinulta odotetaan, jotta rauha kotona säilyy. Ota siis kaikki toimivat keinot käyttöösi ja jos tilanne vaikuttaa vakavalta muista, ettei tämä ole koko loppuelämää kestävä tilanne. Elämme poikkeuksellisia aikoja, joka vaatii poikkeuksellisia tekoja ja ehkä myös hyvin poikkeuksellista suhtautumista.

Ota omaa aikaa niin paljon kuin mahdollista

Osassa maassa on jo kevät ja pohjoinen vielä tulvillaan lunta. Jos mahdollista, tee niin paljon pihatöitä, kuin jaksat. Suunnittele pihan tai parvekkeen laittoa. Pese ikkunat ulkoa, haravoi, nikkaroi istutus- ja kukkalaatikoita ja valmistele puutarhakalusteita käyttöönotettaviksi. Katso lisää vinkkejä ulkona ja parvekkeella touhuilemiseen esimerkiksi erilaisista puutarha-/ ja sisustus -sivustoista.

Käy kävely tai pyörälenkeillä aamuin illoin. Lyhyet matkat rauhallisella temmolla eivät kuormita kehoa liikaa ja näin jaksat ulkoilla useammin. Etäisyys kodin seinien ulkopuolelle vaikka lähimetsään on paljon parempi vaihtoehto, kuin ei etäisyyttä ollenkaan. Tutkimusten mukaan metsällä on rauhoittava ja hoivaava vaikutus mielenterveyteen.

Huolehdi hyvinvoinnistasi

Pienet teot nousevat nyt suureen merkitykseen, niin itsen kuin muidenkin osalta. Terveellinen ja monipuolinen ravinto tukee jaksamista erityisesti kuluttavina ja stressaavina aikoina. Ihmisen keho ja mieli eivät jaksa toimia, elleivät ne saa riittävästi ravintoa. Älä siis aloita nyt rankkoja dieettejä, ellei tiukka erityisruokavalio ole terveydellisistä syistä pakollinen. Muista myös noudattaa säännöllisiä ruoka-aikoja.

Kiinnitä huomiota hyvään uneen ja riittävään unen määrään. Googlettamalla ohjeita hyvään uneen saat hyviä vinkkejä unenhuoltoon liittyen.

Kuuntele iltaisin ennen nukkumaanmenoa tai ota päivällä tauko rentouttavan mindfulness -harjoitukseen. YouTube:sta löydät esimerkiksi Kuparikettu -tilin, jossa on ihanan lempeitä ja kauniisti tehtyjä rauhoittavia ja voimauttavia kuunnelmia niin aikuisille, kuin lapsillekin. Suorat linkin yhteistyössä Kupariketun kanssa tekemiini terapeuttisiin mindfulness -harjoituksiin löydät täältä.

Soita luotetuille ystäville ja sukulaisille

Soita ystäville ja sukulaisille. Niin kuin aina ennenkin, on puhuminen haasteista ja vaikeista ajatuksista, sekä tunteista äärimmäisen tärkeää ja myös helpottavaa. Älä unohda sitä siis nytkään, vaan soita päivittäin jollekin, jolle voit kertoa kuulumisiasi. Kerro rehellisesti kodin ilmapiiristä ja tilanteista ja pyydä myös muilta mielipiteitä miltä tilanteesi kuulostaa.

Tutkimusten mukaan me ihmiset siedätymme huonolle kohtelulle ja väkivallalle. Tämän vuoksi emme välttämättä aina kykene itse arvioimaan tilanteemme vakavuutta.

Huomioi lapset

Ota lapset huomioon. Aikuisten välinen väkivalta on lapselle aina kokemus henkisestä väkivallasta.

Jos lapsi näkee tai kuulee aikuisten välistä huonoa kohtelua, alistamista, nöyryytystä, pilkkaamista, repimistä tai lyömistä muista keskustella lapsen kanssa. Kysy lapselta miten hän koki tilanteen, pelottiko häntä ja mitä ajatuksia ja tunteita hänelle tuli? Kerro ettei tapahtuma ollut millään tavoin lapsen syytä. Kerro lapselle myös, että se mitä tapahtui oli väärin, eikä niin saa toimia. Kerro, että tulet tekemään parhaasi, jotta tilanteet eivät toistu.

Vahvista lapsen turvallisuudentunnetta kaikin keinoin.

Pyydä ystävää tai sukulaista juttelemaan myös lapsen kanssa asiasta, jotta hän ymmärtää, ettei tällaisista asioista tarvitse tai pidä vaieta. Jos tarpeellista, tee turvasuunnitelma ja kerro lapsille mitä he voivat tehdä jos tilanne toistuu. Minne soittaa ja mistä pyytää apua.

Lue lisää:

Lapsi ja henkinen väkivalta. Narsismi.info.

Miten auttaa lasta selviytymään väkivaltakokemuksista? Lastensuojelun keskusliitto.

Väkivalta perheessä. Mannerheimin lastensuojeluliitto.

Mistä apua perheen huoliin ja kriiseihin? Mannerheimin lastensuojeluliitto.

Huolehdi turvallisuudesta ja pyydä apua

Pidä rajat. Kaikkea ei tarvitse tai pidä sietää. Vaikka elämme poikkeusoloissa ei se tarkoita sitä, että väkivalta saa rehottaa kodissa millään tavoin.

Ota herkästi yhteys Poliisiin ja lastensuojeluun, tukea tarjoaviin liittoihin, sekä yhdistyksiin ja pyydä rohkeasti apua ammattiauttajilta.

Tutkimusten mukaan mitä aikaisemmin reagoimme väkivaltaiseen kohteluun sitä paremmat mahdollisuudet se on saada loppumaan.

Jos oma, lasten, muiden läheisten tai perheenjäsenten henki on vaarassa reagoi välittömästi soittamalla hätäkeskukseen: 112. Vaikka suositus on nyt välttää julkisia paikkoja ja ystävien tapaamista menee välitön hengenvaara tämän ohjeistuksen edelle.

”Lisää neuvoja saat paikallispoliisilta, Ensi- ja turvakotien liitosta ja Rikosuhripäivystyksestä. Miessakit ry ja Maria-Akatemia edistävät väkivallatonta perhe-elämää.

Nollalinja on lähisuhteissa väkivaltaa kohtaaville, heidän läheisilleen ja ammattilaisille tarkoitettu valtakunnallinen auttava puhelin. Nollalinja on auki 24/7. Soittaminen maksutonta ja puhelusta ei jää jälkeä laskuun. Nollalinjaan voi soittaa nimettömänä. Keskustella voi suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Nettiturvakoti on Ensi- ja turvakotien liiton ylläpitämä verkkopalvelu, joka huomioi erityisesti lasten ja nuorten asemaa perheessä. Väkivalta tai sen uhka ei kuulu lapsen turvalliseen kasvuympäristöön. Ensi- ja turvakotien liiton ylläpitämä verkkopalvelu Nettiturvakoti

Naisten Linja on valtakunnallinen ja maksuton neuvonta- ja tukipuhelin väkivaltaa tai sen uhkaa kokeneille naisille ja tytöille sekä heidän läheisilleen.” (poliisi.fi/perheväkivalta)

Älä jää yksin kokemustesi kanssa. Vaikka elämme poikkeusaikoja sinun ei tarvitse yrittää selviytyä yksin.

Kirjoittanut: Jenni Kiviniemi

Kuinka selviytyä juhlapyhistä narsististen perheenjäsenten tai sukulaisten kanssa?

Itsenäisyyspäivä, jouluaatto ja uusi vuosi. Antimistaan notkuvat, tuoksukynttilöillä ja havunoksilla koristellut perhepöydät, sekä suurta odotusta huokuva tunnelma. Odotus, jota pelko ja epävarmuus, ehkä ahdistuskin saapuvat jo aikaisin siivittämään. Jospa tänä vuonna mukaan liittyisivät myös kunnioitus, sekä rauha. Mitä jos tällä kertaa vihdoin saisi kokea olevansa arvostettu tai edes jokseenkin hyväksytty. Vähättely, ohittaminen ja nöyryytys, tuo tuskaisen tuttu negatiivinen kärkikolmikko jatkaa kuitenkin hyvin usein olemassaoloaan narsismista kärsivän perheen juhlahetkissä.

Moni pohtii juhlapyhien alla, kuinka voisi tänä vuonna sujuvasti ohittaa kekkerit, joissa narsististen perheenjäsenten nautinto tuntuu tulevan toisten nöyryyttämisestä. Mitä jos kieltäytyminen ei ole vaihtoehto? Poissaoloilmoitus voi tuoda suurempaa tuskaa, kuin paikalle saapuminen. Miten ihmeessä selviytyä jälleen kokoontumisesta, jossa oma mielenterveys tuntuu olevan vaakalaudalla?

Kymmenen vinkkiä juhlapyhistä selviytymiseen ja mielenrauhan säilyttämiseen:

Rajaa ennalta aika, jonka aiot viettää perheenjäsenten/sukulaisten kanssa. Mitä voimakkaammin yleensä heidän seurassa reagoit, sitä lyhyempään suosittelen jäämään. Valkoiset valheet ajan rajaamiseksi ja poistumisen tueksi ovat sallittuja.

Muistathan: Sinä tiedät kuka olet, heidän määritelmänsä sinusta eivät ole totuus. Sinun ei tarvitse ottaa negatiivisia ja loukkaavia kommentteja mukaasi. Anna sanojen leijua ympäriinsä ja kuvittele, että kaikki negatiiviset kommentit palavat tuhkaksi, koska sinulla ei ole niille mitään tarvetta.

Älä provosoidu. Tiedämme, että narsisti tarvitsee huomiota keinolla millä hyvänsä, hyvällä tai pahalla. Suhtaudu provosointiin, kuin kuuntelisit kolmevuotiasta kaikkivoipaisuuden tunteesta nauttivaa lasta. Uhmakkuuteen on turha lähteä mukaan, se johtaa yleensä vain suurempiin konflikteihin.

Älä provosoi. Provosointisi on kutsuhuuto riitelyyn ja riitely ei narsistin kanssa johda mihinkään, vaan yleensä vain pahentaa tilannetta entisestään. Lopputuloksena voi hyvinkin olla se, että sinä olet syyllinen kaikkeen, kaikkien muidenkin silmissä.

Ohita negatiiviset kommentit. Käytä apunasi mielikuvaharjoitusta, jossa olet esimerkiksi työntekijä, joka vastaanottaa pettyneen asiakkaan palautetta ammatillisen rauhallisesti tietäen, että työpäivä loppuu pian ja kohta pääsetkin jo kotiisi lepäämään.

Aseta rajat. Mieti etukäteen aiheet, joista et halua keskustella. Pohdi valmiiksi vastaus, jonka sanot kieltäytyessäsi kohteliaasti, jos joku yrittää ylittää rajasi. Voit sanoa esimerkiksi: ”Tuo on aihe, josta en halua keskustella. Pyydän, että kunnioitat toivettani”. Toista samaa lausetta, jos sinua painostetaan tai vaihtoehtoisesti poistu paikalta ainakin hetkeksi, jos rajojasi ei kunnioiteta.

Kiinnitä huomiosi muualle. Pyri kiinnittämään huomiosi jatkuvasti ihmisiin, joiden kanssa sinun on helppo keskustella ja tulla toimeen. Vaikeassa tilanteessa voit palauttaa mieleesi jonkin lempipaikkasi tai jonkin ihanan muistosi, jossa sinulla oli todella hyvä olla ja pyri muistelemaan tuota hetkeä hyvin tarkkaan, sekä yksityiskohtaisesti.

Vie ajatuksesi kohti tulevaisuutta. Tuskallisina hetkinä muista, ettei tämäkään ”juhla” kestä ikuisuutta. Suunnittele tulevaa ja kaikkea sitä mitä aiot tehdä, kun saat olla omassa rauhassa ja sellaisten ihmisten kanssa, joiden kanssa koet olevasi arvostettu ja pidetty ihan vain omana itsenäsi.

Älä odota liikoja. Pessimisti ei pety -sanotaan. Tämä on hyvinkin totta narsististen ihmisten kanssa. Kun pidät odotusarvosi minimissä, vältyt suurilta pettymyksiltä. Vaikka olisit kuullut vakuuttavia lupauksia muutoksesta parempaan, usko vasta, kun (jos) näet.

Ymmärrä, älä hyväksy. Jokaisella meistä on historiamme, kokemuksemme ja persoonamme. Jokainen yrittää selviytyä omalla tavallaan. Toiset tiedostavat paremmin toimintaansa, toiset eivät ollenkaan.

Narsistisen käyttäytymisen takana on ahdistava ajatus siitä, että on huonompi kuin muut. Tätä uskomusta narsisti yrittää peitota monin keinoin, esimerkiksi alistamalla muita. Alentunut empatiakyky selittää myös julmaa käyttäytymistä. Miten olla ystävällinen, jos ei ymmärrä, eikä välitä siitä, miltä huono kohtelu muista tuntuu?

Voimme ymmärtää syitä huonoon käyttäytymiseen, mutta meidän ei tarvitse hyväksyä niitä, eikä sietää loputtomiin.

Anna aikaa toipumiseen. Loukkauksia ja solvauksia. Äärimmäistä negatiivisuutta. Ylistämällä alistamista. Tämän kaiken sietäminen ja usein myös hermojensa menettäminen vaativat oman aikansa toipumiseen.

Muista ottaa itsellesi omaa aikaa raskaiden perhe-/ ja sukulaiskokoontumisien jälkeen. Ole armollinen ja ymmärtäväinen itseäsi kohtaan. Mieliala voi heitellä laidasta laitaan, rakkaudesta vihaan. Yöunet voivat venyä yli äyräiden tai saatat kärsiä uniongelmista. Kaikki tuo on normaalia ja tasoittuu, kun ihana arki jälleen saapuu kera niiden ihmisten, joiden rinnalla tunnet olosi arvokkaaksi.

Hyvää itsenäisyyspäivää, joulunaikaa ja tulevaa uutta vuotta! Eivät ne tapa vieläkään, vaan vahvistavat sinua entisestään.

Terveisin: Jenni Kiviniemi